ynet LOGO
התפילות של גיבורי המלחמה

דמויות מעוררות השראה מהמלחמה מספרות על קטע מתפילות יום הכיפורים שקרוב לליבן, ומנסחות את התפילה האישית שלהן לשנה החדשה

שמואל מוניץ ויצחק טסלר

חזרנו

300
ימים
בשבי

כדי

לספר

חטופות וחטופים ששבו בעסקת החילופים בנובמבר כותבים על תקופתם בשבי. דבר אחד מוסכם עליהם: הם לא מבינים איך אפשר לשרוד שם 10 חודשים

יעל צ'כנובר

צילום: פאולינה פאטימר, מטה משפחות החטופים

אלחנן דנינו
"לך אלי תשוקתי"

אביו של אוֹרי דנינו ז"ל, שנחטף מפסטיבל נובה ונרצח בשבי חמאס. הפיוט "לך אלי תשוקתי" מיוחס לרבי אברהם אבן עזרא בן המאה ה-12

+

אורי אהב את "לך אלי תשוקתי" בביצוע של החזן הרב יוסף אלחדד. בכל ערב יום כיפור שבו הוא לא הצליח לבוא ולהתפלל בבית, ולא ידע אם יהיה לו מניין או לא, הוא ביקש ממני לשיר לו את הפיוט כדי להיכנס לאווירה של היום. אחרי ששרתי אותו בהלוויה של אורי, אנשים אמרו לי שהשנה כשישמעו את "לך אלי תשוקתי" בתפילה, תהיה לו משמעות אחרת לגמרי.

הפיוט פותח אצל הספרדים את תפילות היום הקדוש והנורא, שבו כולנו עוברים כבני מרון לפני הבורא, ולכן אנחנו שרים בו שאנחנו מוסרים כל חלק בגוף. השורות שקשורות אלינו במיוחד הן: "לְךָ עַצְמִי לְךָ דָמִי /וְעוֹרִי עִם גְּוִיָּתִי // לְךָ עֵינַי וְרַעְיוֹנַי / וְצוּרָתִי וְתַבְנִיתִי // לְךָ רוּחִי לְךָ כֹחִי / וּמִבְטַחִי וְתִקְוָתִי // לְךָ לִבִּי וְדַם חֶלְבִּי / כְּשֶׂה אַקְרִיב וְעוֹלָתִי // לְךָ יָחִיד בְּלִי שֵׁנִי / לְךָ תוֹדֶה יְחִידָתִי". המילים "כְּשֶׂה אַקְרִיב וְעוֹלָתִי" גרמו לי לחשוב על ההקרבה של אורי.

בסוף הפיוט שרים: "יְבִיאוּנִי לְגַן עֶדְנָךְ / וְשָׁם תִּהְיֶה יְשִׁיבָתִי // וְאֶתְעַדֵּן בְּאוֹרֶךָ / וְשִׂים כָּבוֹד מְנוּחָתִי // וְאוֹר גָנוּז לְפָנֶיךָ / יְהִי סִתְרִי וְסֻכָּתִי // וְתַחַת צֵל כְּנָפֶיךָ / תְּנָה נָּא אֶת מְחִצָתִי". זה נאמר על מי שנפטר והולך לגן עדן. גדולים בתורה וביראה ואמרו לי: "הנחמה היחידה שיכולה להיות לך זה שבנך נמצא במקום שאליו אנחנו בטוח לא נוכל להגיע". בניסיון של אורי להציל חברים היו מסירות נפש וקידוש השם. נאמר כי הרוגי מלכות שנהרגו על קידוש השם – אין כל ברייה יכולה לעמוד במחיצתם.

זו נחמה רוחנית, ואני אדם מאמין מאוד – ועדיין יש רגעים גשמיים שבהם אני מרגיש שאני הולך להתפוצץ. בסוף זה הבן הבכור שלי, המנהיג של האחים שלו, ופתאום צריך למלא חסך. סמכתי עליו בעיניים עצומות, וכעת אני צריך לעבוד קשה, לאסוף את השברים וגם להנהיג אותם. זה שבר על שבר. נשאר חלל גדול.

התפילה האישית שלי מתמקדת בתקווה שעם ישראל יבין שיש לנו יום כיפור אחד ארוך מאז שמחת תורה. אני חושב שמלחמת יום כיפור חזרה לנו. האסון הזה היה נורא, והוא שבר לאומי. הפעם תקפו אותנו בביתנו. אני לא חושב שיש יהודי אחד שלא עושה חשבון נפש ביום כיפור, ואני חושב שכל אחד צריך להסתכל על עצמו ולנסות להבין מה הוא תורם בשנה הזו לאחדות של עם ישראל, כדי לחבור לכוחות האהבה והאחדות של העם. שם טמון סוד קיומנו. העם מחובר, העם אוהב. אני מסתובב ברחוב ורואה את זה. רעשי הרקע ששומעים הם שוליים, וחבל שגם בתקשורת נראה כאילו הם נותני הטון וגם המנהיגים ניזונים מזה, כי לצערי על זה נבנית פוליטיקה.

אלחנן דנינו שר בדמעות את "לך אלי תשוקתי" בהלוויית בנו אורי בהר הרצל

רייצ'ל גולדברג-פולין
"כי אנו עמך"

אימו של הירש גולדברג-פולין ז"ל, שנחטף מפסטיבל נובה ונרצח בשבי חמאס

+

הפיוט הזה די פשוט בפשט. הדרך שבה אנו קשורים לה' מסובכת לקטלוג, ולכן הכותב מתאר מטפורות שונות שאפשר להתחבר אליהן, כדי להסביר כיצד אנו חווים את מערכת היחסים שלנו עם אלוהים: "כִּי אָנוּ עַמֶּךָ וְאַתָּה אֱלֹהֵינוּ / אָנוּ בָנֶיךָ וְאַתָּה אָבִינוּ / אָנוּ עֲבָדֶיךָ וְאַתָּה אֲדוֹנֵנוּ / אָנוּ קְהָלֶךָ וְאַתָּה חֶלְקֵנוּ / אָנוּ נַחֲלָתֶךָ וְאַתָּה גוֹרָלֵנוּ / אָנוּ צֹאנֶךָ וְאַתָּה רוֹעֵנוּ / אָנוּ כַרְמֶךָ וְאַתָּה נוֹטְרֵנוּ / אָנוּ פְעֻלָּתֶךָ וְאַתָּה יוֹצְרֵנוּ / אָנוּ רַעְיָתֶךָ וְאַתָּה דוֹדֵנוּ" וכו'. הפיוט מאפשר לא להחליט איזה מהיחסים מתארים בצורה הטובה ביותר את מה שאני מרגישה לגבי הקשר שלי עם אלוהים. עם זאת, זה לא החלק שאני אוהבת בו ועושה לדעתי את הרושם המשמעותי ביותר. הדבר שתופס אותי כשאנחנו אומרים את הפיוט הזה, הוא מילה אחת קטנה: "אנו".

אני תמיד מסתכלת סביבי בבית הכנסת וחושבת "אנו". יש תמיד אנשים שאני מקווה שה' מחשיב אותי כחלק מהם, כי הם כל כך ראויים, טובי לב ואדוקים, והייתי רוצה להיחשב כחלק מהם. ויש גם אנשים שאיתם אני מרגישה שאין לי שום דבר במשותף, או שאני יודעת שהדעות, העקרונות וההשקפות שלנו שונות זו מזו. ובכל זאת... הנה אני, נכרכת יחד איתם. אנחנו "אנו". אין "אני" ו "הם".

זה חלק ממה שאנחנו תמיד מאותגרים בו בחיים; להיות "אנו"; גם כאשר "אנו" ו"אני" אינם עשויים מקשה אחת. המבחן הוא להבין: איך אנחנו עושים את עצמנו "אנו" גם כשזה קשה? איך אנחנו מוצאים את הדומה גם כשיש כל כך הרבה שונה? איך אנחנו מוצאים נחמה אחד מהשני, גם כשיש כל כך הרבה סבל, כאב ודמעות? שה' יזכה אותנו עם הכוחות להיות ל"אנו".

צילום: אביגיל עוזי

הרב שמואל סלוטקי
"אוחילה לאל"

אביהם של נועם וישי סלוטקי ז"ל, לוחמי מילואים שנפלו בקרבות ב-7 באוקטובר 2023. הרב סלוטקי, סגן-אלוף במיל', עסק באיתור נעדרים ונרצחים בדרום אחרי הטבח, בתור מפקד פלוגת סריקה של היס"ר (יחידת סריקת חללים) המטכ"לי

+

"אוֹחִילָה לָאֵ-ל אֲחַלֶּה פָנָיו אֶשְׁאֲלָה מִמֶּנּוּ מַעֲנֵה לָשׁוֹן אֲשֶׁר בִּקְהַל עָם אָשִׁיר עֻזּוֹ אַבִּיעָה רְנָנוֹת בְּעַד מִפְעָלָיו: לְאָדָם מַעַרְכֵי לֵב וּמֵהשם מַעֲנֵה לָשׁוֹן. ה' שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה' צוּרִי וְגֹאֲלִי". זהו פיוט עתיק שלא ידוע מחברו ונאמר כרשות לחזן בחזרת הש"ץ לפני פסוקי מלכויות, זיכרונות ושופרות בראש השנה, ולפני סדר העבודה בתפילת מוסף ביום הכיפורים.

הפסוק במרכז הפיוט, "לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון" (מספר משלי), מביא לידי ביטוי ציורי מאוד את הפער הקיים פעמים רבות בין המחשבות, הרעיונות והדימויים לבין מה שיוצא מהפה. בפיוט הזה אנחנו מבקשים מהקדוש ברוך הוא שייתן לנו את התבונה ואת היכולות להוציא לפועל את מחשבתנו בדיבור מסודר, ראוי ומדויק בעמדנו לפניו בתפילה.

השנה החולפת, שבה התמודדנו ואנחנו עדיין מתמודדים עם מלחמה מול אויבים אכזריים ומרים מבחוץ, הובילה אותנו להבנה שהמחלוקות בתוכנו הן לא מחלוקות בין אויבים, אלא בין אוהבים. הקושי הגדול של השנה הקודמת, שהביאה אותנו להיות על סף מלחמת אחים, לימד אותנו שמחלוקות מותר שיהיו, אולי אף ראוי שיהיו ויש בהן כדי לחדד, ללבן ולדייק את התוצאה השלמה הטובה יותר; אך הדיבור המרעיל, המסית, הפוגע, המכאיב, המכליל, האישי – הוא הסכנה הגדולה. לא המחלוקת כשלעצמה.

בדיבור ראוי ומכובד, הבא ממקום של שיח כן, עמוק ומקשיב, אפשר להגיע גם להבנות, לכללים להכרעה ולפשרות המאפשרות לחיות חיים יהודיים ודמוקרטיים משותפים באהבה ובכבוד, לכלל הציבור במדינת ישראל.

התפילה הבוקעת מפינו כציבור מתפללים, שה' ייתן לנו את מענה הלשון הנכון, צריכה להיות נוכחת גם מחוץ לכותלי בית הכנסת. היא נזקקת בחיי היום-יום, בוויכוחים ובהפגנות, בכנסת וברחוב. ראוי שנתפלל לקדוש ברוך הוא שייתן בליבנו את התבונה לעשות הכול כדי שהדיבור שלנו יהיה כזה שיוביל לחיזוק האחדות והלכידות, ולא יחלישה ויפגע בעוצמתה. תפילה לקב"ה מתוך הבנה שלמעשה זה תלוי בנו, ואם נרגיל את עצמנו בבית, במשפחה, בשכונה, בפוליטיקה ובתקשורת לאמץ את הדיבור המכבד והענייני, נצלח גם את האתגרים של שנת תשפ"ה – "כולנו כאחד באור פניך".

צילום: קובי קואנקס

רמי דוידיאן
"אדון הסליחות
"

הציל עשרות רבות של אנשים כשחילץ אותם מהטבח בפסטיבל נובה

+

גדלתי במושב פטיש, וכילד הלכתי עם אבי לבית הכנסת בתפילות יום הכיפורים. בגיל 13 הוא נפטר ואני המשכתי ללכת עם האחים. תמיד התחברתי לפיוטים כמו "אל נורא עלילה" ו"אדון הסליחות".

לתפילות יום הכיפורים תמיד יש משמעות גדולה, אבל השנה לפיוט "אדון הסליחות" יש יותר משמעות. הפיוט הזה, שמתחיל במילים "אדון הסליחות – בוחן לבבות", יקבל משמעות מיוחדת בגלל כל הלבבות שלא הצלחתי להציל. כולם אומרים שאני גיבור כי הצלתי יחד עם אחרים אנשים רבים, אבל כל החיים ילוו אותי אלה שתלו בי תקווה ולא הצלחתי להגיע אליהם. אני רואה בזה כישלון.

העם שלנו צריך את ה"יחד", והתפילה שלי לשנה החדשה הוא שלמדינה תהיה עוצמה של אחדות. לא רק בדיבורים, גם במעשים.

צילום: זיו קורן

הדס לוינשטרן
"אתה בחרתנו מכל העמים"

אלמנתו של לוחם המילואים אלישע לוינשטרן ז"ל, שנפל ברצועת עזה

+

ריבונו של עולם, זה אנחנו. העם שלך, העם שהולך אחריך כבר למעלה מ-3,000 שנה. אנחנו יודעים שאנחנו העם הנבחר, אבל לפעמים אנחנו שואלים – למה בדיוק נבחרנו? להישחט ולהירצח? להיות שנואים ונרדפים אלפי שנים? מי היה מאמין שבישראל של 2024 ילדים יהודים יתחבאו מפוחדים בארון, בזמן שנאצים בני זמננו פורעים בהוריהם. בחרת אותנו? אהבת אותנו? ריבונו של עולם, יש לך דרכים משונות להראות אהבה.

סיפר פעם הרבי מצאנז זצ"ל, שבימי השואה הנוראה איבד את אשתו ואחד-עשר ילדיו, שבאחד הימים הקשים ביותר, פגש בו קאפו יהודי, ופנה אליו בהתרסה: "רבי, האם גם השנה תשיר 'אתה בחרתנו מכל העמים'? ככה השם בחר אותנו? למות? להיות מושפלים? אנחנו נמצאים בבור תחתיות. איך אפשר לשיר 'אתה בחרתנו'?!"

השיב לו הרבי הקדוש: אדרבה. השנה אשיר זאת חזק יותר מאשר בשנים קודמות. כשאני רואה את רשעותם של הנאצים ימ"ש, אני מודה ומזמר להשם בלב שלם. תודה לאל שאני שייך לעם ישראל, ולא לאומות העולם שמתנהגים באכזריות כזו.

תודה אלוקים, שבחרת אותנו, שנתת לנו תורת אמת, שאתה אוהב אותנו ושומר עלינו, שלא נדמה חלילה לאותם אלה שעושים מעשים מזוויעים. נכון, זה קשה, וזה מסובך, וזה לוקח כבר שלושת אלפים שנה. אבל אם צריך לבחור צד, אני מעדיפה להיות בצד של הטובים.

תשמור עלינו השנה, ריבונו של עולם. אין לך עם אחר.

צילום: דנה קופל

דדי שמחי
"עת שערי רצון"

אביו של גיא שמחי ז"ל, שנפל ב-7 באוקטובר. תא"ל במיל', לשעבר נציב כבאות והצלה. את הפיוט "עת שערי רצון" ("עוקד והנעקד והמזבח") חיבר רבי יהודה בן שמואל אבן עבאס במאה ה-12

+

בראש השנה, ויש הנוהגים גם ביום הכיפורים, מקובל לומר את הפיוט "עת שערי רצון להיפתח". בילדותי שמעתי את החזן קורא בקול רועד, בניגון תימני של בית אבא, את הפיוט המרגש הזה בבית הכנסת, ותמיד הקשבתי קשב רב גם אם לא הבנתי לעומק כל מילה.

כשהתבגרתי הבנתי שהפיוט הזה עוסק בשאלה פילוסופית של אמונה והמחיר שאתה מוכן לשלם עבורה. מעין דיון תיאורטי, אמוני, בסיטואציה לא הגיונית שבה אב מקריב את בנו יחידו בשם אמונתו המוחלטת באל.

היום, אחרי שגיא שלי נפל בקיבוץ רֵעים, לאחר שנלחם במחבל בידיים חשופות והציל 30 אנשים שנמלטו מפסטיבל נובה, הפיוט הזה נוגע בי בשאלות אישיות ורגשיות שמעסיקות אותי יום ולילה, שאלות שפוצעות את ליבי הקרוע ומטלטלות את מוחי בניסיון להבין למה זה קרה לי.

"דָּפְקוּ בְּשַׁעְרֵי רַחֲמִים לִפְתֹּחַ, הַבֵּן לְהִזָּבַח וְאָב לִזְבֹּחַ" – לעיתים אני שואל את עצמי האם החינוך שבני קיבל בבית והדוגמה שראה בקריירה שלי הם אלה שגרמו לו לצאת ולהילחם ללא נשק, להציל אחרים ולהקריב את חייו במקום להיכנס לממ"ד.

האם חינוך כזה לילדינו גורם להם בצומתי החיים לקבל החלטות שייתכן ויובילו להקרבה ואפילו הקרבה עליונה למען אמונה בצדקת הדרך, אמונה במולדתנו הנצחית? האם במעשנו זה אנו בעצם העוקדים המודרניים?

לא ולא. בני אכן גדל בבית שבו המדינה חשובה מאוד, השירות המשמעותי בצה"ל והתרומה למדינה היו אדני היסוד בחינוך שקיבל יחד עם אחיו, אך בסוף את החלטותיו קיבל גיא לבד. באומץ לב, מתוך בחירה חופשית ואחוות לוחמים, הוא לא נעקד; הוא עקד את עצמו על מזבח המדינה והחברים.

אני עצוב וכואב אך גם גאה מאוד בבני הקטן, שנלחם על ערכים שהאמין בהם, שבחר את דרכו לעזוב את העולם ולא החליטו עבורו. "וַהֲמוֹן דְּמָעָיו נוֹזְלִים בְּחַיִל, עַיִן בְּמַר בּוֹכָה וְלֵב שָׂמֵחַ... אַל נָא יְהִי עוֹלָם בְּלִי יָרֵחַ – עוֹקֵד וְהַנֶּעֱקָד וְהַמִּזְבֵּחַ".

צילום: זיו קורן

משה יהודה
"אבוא כעני שואל על פתח"

סרן במיל', עו"ד במשרד הרצוג פוקס נאמן. מפקד צוות בפלוגת העורב של חטיבת עודד. ב-14 באוקטובר 2023 נפצע קשה מפגיעת פצמ"ר ששיגר חיזבאללה למוצב גלדיולה בגזרת הר דב. בביה"ח רמב"ם הצילו את חייו וגם הצליחו למנוע קטיעה של רגלו הימנית, ומאז הוא בשיקום

+

אחד מרגעי השיא ביום הכיפורים בבית הכנסת שגדלתי בו היה הרגע שבו החזן פותח את חזרת הש"ץ של תפילת השחרית בקול רועד, ופונה כלפי שמיים כעני העומד בפתח הבית ומבקש נדבה:

אָבוֹא כְעָנִי שׁוֹאֵל עַל פֶּתַח
בְּבַקָּשָׁה וּבְתַחֲנוּנִים
תְּפִלָּה אֶפְתַּח
אָנָּא שַׁעֲרֵי רַחֲמִים
לָנוּ תִּפְתַּח
סְלַח לָנוּ וּשְׁלַח לָנוּ
יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים מִמְּעוֹנֶךָ.

תחושת העני שמתוארת בפיוט פגשה אותי ברגע הפציעה. אני זוכר רגע שבו אני שוכב על אלונקה בתוך המוצב, כשלידי הרופא מדווח בקשר שיש פצוע קשה עם קטיעה ברגל ימין שדרוש פינוי מיידי שלו. ברגע הזה
אני מרגיש תלוי בחסדי שמיים. אני פונה אל אלוהים ומבהיר שאני לא עומד מולו כאדם פרטי,אלא כאיש משפחה, נשוי ואב לשלוש בנות, ואני צריך אותו לצידי. הוא יעשה את שלו ואני אעשה את שלי.
לבסוף, נגד כל הסיכויים, ובזכות שמיים ואנשי הרפואה כאן למטה, הרגל ניצלה וגם אני. יש לפניי עוד דרך ארוכה לשיקום מלא, אבל הכיוון חיובי.
בפתח השנה החדשה אני מאחל לי ולמדינה כולה לחזור ולעמוד על הרגליים, לאחות את הפצעים ולהיות גאים בדרך שעברנו.